Berätta om din bakgrund och historia som tränare?

  • Började som tränare -78 i en privat tennisskola i Solna. Sen dess har det varit mitt yrke inom olika föreningar i Stockholmsområdet.

 

Nuvarande uppdrag?

  • Det är lite olika. Bland annat jobbar jag i Smedslättens LTK, hjälper Stockholms tennisförbund med olika saker och även lite inom svenska tennisförbundet.

 

Vad har du genomgått för utbildningar?

  • De gamla stegutbildningarna, haha, och sen har jag gått lite olika småkurser med jämna mellanrum.

 

Vad fick dig att börja som tennistränare från början?

  • Från allra första början var det att jag ville hålla på med idrott och tjäna pengar på det, men det som gjorde att jag fastnade för det var tävlingsbiten och att kunna följa spelare när de spelade matcher och att planera och träna utefter det. Det var det som satte igång det hela. Sen har jag ju med tiden förstått att det är många olika saker som spelar in när man arbetar i en tennisförening som jag inte tänkte på från början, men överlag tycker jag yrket har varit ungefär som jag tänkte mig när jag gav mig in på det.

 

Vad i tränaryrket brinner du mest för?

  • Idag känner jag att jag brinner mest för utbildningsbiten, både för spelare och tränare. Sen så är det många saker som behöver bli bättre inom svensk tennis och det räcker inte att utbilda tränare såklart, men det är en bit jag känner för i alla fall. Jag känner att jag är lite pedagog, jag gillar att lära ut saker. Sen är det otroligt viktigt att skapa en bra miljö i klubbar för det är många klubbar på mindre orter som håller på att dö ut tyvärr.

 

Hur har tränarrollen förändrats under din karriär?

  • I början höll man på med med det idrottsliga, idag är det så mycket mer! Allt från att städa banor, stränga racket med mera – det är en stor skillnad. Idag tjänar man såklart mer pengar som tränare, pengar som man behöver dra in så att säga. Man drar ju in pengar till sin egen lön. i början tjänade man inte så mycket pengar, vilket kanske bidrog till att man mer kunde fokusera på det sportsliga.

 

Hur har sättet att lära ut tennis på förändrats?

  • Det har förändrats mycket vad gäller barntennisen. Jag gillar det nya play and stay, mycket men det är väldigt få som använder det på rätt sätt. Man kan säga att det överlag används från uruselt till dåligt. Kunskapen är för liten varför man ska träna på det sättet. Men jag tror mycket på idrottslig träning och rörelseträning. När jag var liten spelade jag otroligt mycket olika idrotter utan ledare, vi delade upp lag och sen körde vi. Idag idrottar barn inte lika mycket, klättrar inte lika mycket i träd och liknande, saker vår generation fick gratis, vilket gör att vi behöver förändra tänket kring hur vi tränar barn när de är yngre.

 

Vilka är de största utmaningarna svensk tennis står inför både närmsta tiden och i framtiden?

  • Jag tror en stor del är miljö i klubbarna. Vi behöver locka med mer än bara den vardagliga träningen, det behövs fler aktiviteter utöver det. startar mer aktiviteter, måste locka med mer aktiviteter. Det här att barnen går på tennis en gång i veckan behöver vi komma runt, de ska träna tennis minst två gånger i veckan tycker jag. Och förstå att det inte är slagen, utan mer motoriken det handlar om. Att barnen får en allmän idrottslig grund i tidiga åldrar.

 

Du har varit verksam i och sett många olika klubbars upplägg och verksamheter, vad tycker du generellt man behöver förbättra för att hålla ”världsklass i vardagen”?

  • Det är så få klubbar som har tillräckligt mkt aktiviteter och aktiviteter överhuvudtaget runt den ordinarie träningen. Många klubbar, bland annat i styrelser, vill mest få hallen att gå runt. Det är ett problem, att få hallen att gå runt och anställdas löner att fungera. Jag tror vi skulle behöva certifiera klubbar och tränare på något sätt för att säkerställa en högre kvalitet. Det är givetvis ganska stora resurser som krävs för att ex hålla träning för spelare i ett elitserielag eller på en hög nivå, då kan det vara svårt att hålla bra kvalitet och tider på barnträning om man vill ha både och.

 

Vilka egenskaper tror du är viktigast att en junior besitter för att kunna bli en riktigt bra

tennisspelare?

  • Två viktiga egenskaper: vilja och speluppfattning. Det klart att mycket är genetiskt, men en spelare som inte är så motiverad när den är åtta år kan man få mer motiverad med tiden. Speluppfattning går att träna sig till till stor grad, det är en av egenskaperna man ska träna mycket i åldrarna mellan 7 och 10.

 

Vilka andra tränare har du sett upp mycket till och lärt dig mest utav?

  • Då blir det utan tvekan Berndt Lundahl, en teknikguru som tränade Thomas Enqvist en gång i tiden när han var ung. Han lever inte längre, men jag brukar under TGU-kurserna jag håller i nämna hans namn, haha.

 

Hur vill du uppfattas som tränare på banan? Vilket sorts ledarskap vill du stå för?

  • Den viktigaste grejen är att man är rättvis och ärlig. Man måste kunna säga till och markera när något inte är rätt, men man måste kunna skilja på person och handling. Man behöver få dem att förstå att jag kan bli irriterad på deras handling men jag tycker fortfarande lika mycket om dem som person. Men man måste våga säga till.

 

Vilket racket använder du?

  • HEAD Prestige!